אדיסון עורכי פטנטים | מאמרים

רישום פטנט על תוכנה אפליקציה

האם וכיצד ניתן לרשום פטנטים על תוכנה ואפליקציות לטלפון חכם.

בעולם התגבשו שתי גישות לגבי הענקת פטנטים על תוכנה – האחת שוללת הענקת פטנטים על תוכנה, והשנייה מצדדת בזכות זו. אלו המתנגדים להענקת פטנטים על תוכנה טוענים שתוכנה, כולל תרשימי זרימה, הינה סדרה של צעדים מחשבתיים, ומאחר ולא יעלה על הדעת להגביל את חופש המחשבה, הרי שאין להעניק פטנטים על תוכנה.
וכאן אנחנו צריכים לעשות היכרות עם שני מונחים: מחשב ותוכנה.

מהו מחשב ומהי תוכנה

ההגדרה הבסיסית ביותר של מחשב הינה מכשיר המשלב מעבד (Processor) עם זיכרון המאכסן קוד של הוראות ביצוע על ידי המעבד. ובאומרנו קוד הכוונה להוראות לקרוא את תוכן הזיכרון, לשנות את תוכן הזיכרון, ולבצע מניפולציות (כגון חיבור חיסור וכו') על הנתונים שבזיכרון, וכדומה. ואילו תוכנה הינה הקוד המאוכסן בזיכרון.

לפי הגדרות אלה אפשר בהחלט להבדיל בין אדם למחשב. ואם אפשר להבדיל בין אדם למחשב, הרי שאין חשש שפטנט יגביל את התהליך המחשבתי של האדם. והמסקנה מכך הינה ששלילה גורפת של הענקת פטנטים על תוכנה אינה מוצדקת.

מהו אלגוריתם

עכשיו, משהגדרנו את המונחים מחשב ותוכנה, נתייחס למונח נוסף, "אלגוריתם". המונח אלגוריתם יוגדר כאן כשורה של צעדים להשגת משימה מסוימת. ואם נחדד את הדברים שנאמרו לעיל, הרי שהמתנגדים להענקת פטנטים על תוכנה מתנגדים בעצם להענקת פטנטים על אלגוריתמים, ולא על התוכנה כשלעצמה. לכן, המילה "אלגוריתם" הינה "מילה אסורה" אצל עורכי פטנטים, והם משתדלים להשתמש במינוח אלטרנטיבי כגון "תהליך", "שיטה", "צעדים", וכדומה. כי אלגוריתם נתפש בעיני המתנגדים להענקת פטנטים על תוכנה כשורה של צעדים מחשבתיים.

אפליקציות

לפני מספר שנים התוודענו למושג חדש - הטלפון החכם. אפשר להגדיר טלפון חכם כמכשיר המשלב מחשב שולחני (desktop computer) עם טלפון סלולארי. יחד עם הטלפון החכם התוודענו למושג חדש - אפליקציה. אפליקציה הינה קוד המתבצע על אלמנט המחשב של טלפון חכם. המונח אפליקציה נקרא בעברית "יישומון".

האם אפליקציה הינה תוכנה? לפי ההגדרות דלעיל אפליקציה הינה תוכנה לכל דבר ועניין.

האם אפליקציה הינה אלגוריתם? לא בהכרח.

הבעייתיות בשלילת הזכות להענקת פטנט על אלגוריתם

חברת המחשבים CRAY זכתה למוניטין שלה בשל המחשבים המהירים שייצרה. נניח שהמהירות של מחשבי CRAY מושגת בשל מהחומרה שלהם, שתוכננה להריץ תוכנות עתירות חישובים. אם ניתן היה להשיג את אותה מהירות באמצעות אלגורימים, הרי שהיה בכך משום יתרון טכנולוגי, ולכן לפי השכל הישר תוכנה כזו ראויה להגנת פטנט. אלא שיש רשויות פטנטים שעשויות שלא לראות את הדברים כך, ויש תקדימים.

מתי אפליקציה לא נחשבת בוודאות לאלגוריתם?

אחד המבחנים לכך שמערכת העושה שימוש באלגוריתם הינה בעלת "אופי טכנולוגי מוחשי" כלשונו של רשם הפטנטים מתואר בסעיף 7.2 בפרק 23 להוראות העבודה לבוחני פטנטים:

לשם זיהוי האם מדובר באמצאה בתחום טכנולוגי כלשהו, ניתן גם להפעיל מבחנים ספציפיים בהתאם לסוג האמצאה המתוארת בבקשה, אשר יסייעו בזיהוי היותה "בכל תחום טכנולוגי".

זיהוי היותה של אמצאה בתחום טכנולוגי ייקבע על פי הדרישה שבביצוע האמצאה, בין אם היא נתבעת כמוצר ובין אם היא נתבעת כתהליך, יתרחש תהליך טכנולוגי מוחשי (כפי שזה נדון בע"ש (מחוזי י-ם) 23/94 United Technologies נ' רשם הפטנטים, דינים מחוזי, כרך כו(8) 729). תהליך טכנולוגי מוחשי משמעו ביטוי של תכונות פיזיות בדבר כלשהו עליו מבוצעת האמצאה או באופי הפעולה אותה המוצר או התהליך מבצעים (ר' האופן בו אלה נדונו על ידי ערכאת הערעור המורחבת של בית הדין האירופי בעניין G0003/08 בהחלטתה מיום 12.5.2010).

על פי רוב, לא יהיה קושי לסווג את התחום הטכנולוגי המתאים לתביעה שהיא למוצר לכשעצמו (שאינו נתבע כתהליך). עם זאת, כאשר ישנו קושי בזיהוי היותה של האמצאה בתחום טכנולוגי מבחן מרכזי לעניין זה יהיה זיהוי קיומו של אופי טכנולוגי מוחשי למוצר או התהליך הנתבעים, או לתוצאת התהליך.

ואם מנסים לפרש את הדברים, הרי שאם תהליך המתבצע במכונה המכילה מחשב ותוכנה גורם לשינוי מוחשי, או שמערב פעולה בעלת אופי מוחשי, או שהתוצאה של התהליך היא מוחשית, הרי שאי אפשר לשלול ממנו פטנט באופן גורף. במקרה הנ"ל (יונייטד טכנולוג'יס נגד רשם הפטנטים) מדובר במערכת מחשב המותקנת בתוך הליקופטר ומריצה תוכנית מחשב המבצעת אופטימיזציה של צריכת הדלק של ההליקופטר בעת טיסה (כלומר בזמן אמיתי). השופט ברנר שישב בדין כתב "אין מקום לדרוש שתוכנת המחשב תשנה את מבנה המחשב, אלא די בכך שתוכנת המחשב תשנה את צריכת הדלק".

ולעניין אפלקציה הרצה על טלפון חכם - חיישן GPS, מצלמה ומסך מגע הם דוגמאות לאמצעי קלט המותקנים בכל טלפון חכם, כלומר אלמנטים שמבצעים פעולה בעלת אופי מוחשי. וכפי שנאמר לעיל, אם בהמצאה מעורבת פעולה בעלת אופי מוחשי הרי שאי אפשר לשלול באופן גורף הענקת פטנט על ההמצאה.

דוגמאות לאמצעי פלט שמותקנים בטלפון חכם הם מסך, רמקול, וממשק USB. כפי שנאמר לעיל, אם תהליך המתבצע במכונה המכילה מחשב ותוכנה גורם לשינוי מוחשי, הרי שאי אפשר לשלול באופן גורף הענקת פטנט על ההמצאה.

לפיכך, יש טעם לבדוק את תפקידם של אמצעי הקלט והפלט של הטלפון החכם בהמצאה (כלומר באפליקציה) על מנת לגבש דיעה האם ההמצאה אכן תוכל לקבל פטנט גם במקומות בהם שוללים הענקת פטנטים על תוכנה באופן גורף.


המלצתו של עורך הפטנטים דייויד פרסמן

דייויד פרסמן (David Pressman) הינו עורך פטנטים אמריקאי וותיק, שפרסם מספר גדול של מהדורות של ספרו "פטנט את זה בעצמך" (Patent It Yourself). כדוגמא הוא מדגים כיצד לכתוב תביעה על שיטה להוספת מחרוזת טקסט בתוך מחרוזת טקסט אחרת. למשל, נניח שיש לנו מחרוזת "השיטה מאפשרת ביצוע חישובים מהירים", ויש להוסיף לה את המילה "לא" כך שהמחרוזת תהיה "השיטה לא מאפשרת ביצוע חישובים מהירים".

כל אחד מכיר כיצד מוסיפים מחרוזת טקסט במעבד תמלילים, אבל לפני שמישהו יתחיל לגחך על מה מעניקים פטנט, הבה נזכר בדרך בה משחררים נעילה של טלפון חכם. קודם לוחצים על כפתור על מנת לעורר את המכשיר. לאחר מכן מעבירים אצבע לרוחב המסך בכיוון מסוים. בצורה הזו מונעים פתיחה של המכשיר בטעות. ולמי שתהה, זה פטנט רשום של חברת אפל, שכמובן מופר על ידי יצרני מכשירי טלפון חכם ומחשבי לוח (טאבלט).

אז נחזור לדוגמא של המחרוזת. התביעה מתחילה בכך שהיא מגדירה אלמנטים של חומרה, כגון זיכרון לאכסון המחרוזת, אמצעי קלט לקליטת המחרוזת שמוסיפים, מצביע להצבעה על נקודת ההוספה, מעבד שמסוגל לקרוא ולכתוב בזיכרון, וכו'. לאחר מכן מגדירים את דרך הביצוע, כלומר לאחר שממקמים את הסמן על מקום ההוספה, עם כל הקשה על מקש מזיזים בזיכרון את שורת המחרוזת מנקודת ההצבעה מקום אחד. לאחר מכן מכניסים את הערך של התו שהקשנו לתא שעליו מצביע המצביע.

אז הבה נסכם: כפי שראינו, יש שני מרכיבים בתביעה: האלמנטים של החומרה, והצעדים של השיטה, כלומר האלגוריתם.

אגב, ארה"ב הרבה יותר ליברלית בהענקת פטנטים על תוכנה ביחס למדינות אחרות. לעומתה אירופה וישראל הן הרבה יותר שמרניות. לכן, על מנת לבחון את יכולתה של המצאה בתחום התוכנה / אפליקציות לקבל פטנט באירופה, אפשר לבצע פיילוט בישראל. אם נראה לפי תוצאות הבחינה הישראלית שיש סיכוי לקבל פטנט, אפשר להמשיך לאירופה שכידוע הרבה יותר יקרה בכל הנוגע לפטנטים. אבל זה נושא לדיון נפרד.

צורות הגנה אחרות על אפליקציות ותוכנה

האופן המסורתי להגנה על תוכנות מחשב הינה זכות היוצרים. תוכנה נחשבת ליצירה, ולכן העתקתה מותנה בהסכמת בעל הזכויות על התוכנה. מאחר ומדובר בזכות יוצרים, ומאחר ובישראל אין הליך מוסדר לרישום זכות יוצרים, יש הממליצים לשמור עותק של התוכנה אצל עורך דין באם יתעורר בעתיד צורך משפטי. לא ניתן להגן על הרעיון שמאחורי התוכנה, שכן זכויות היוצרים נועדו להגן על הביטוי לרעיון ולא על הרעיון עצמו.

וכמובן ניתן להגן על הלוגו של התוכנה באמצעו סימן מסחר רשום.


קרא עוד  

רישום פטנט בארצות הברית

רישום פטנט בארצות הברית, המייחד תהליך זה ביחס למדינות אחרות, רישום פטנטים בארה"ב, פטנטים ארה"ב

רישום פטנט בארצות הברית

תהליך רישום פטנט בארה"ב שונה בכמה נקודות מרישום פטנט במדינות אחרות. דף זה מפרט מעט על הנושא, כולל הדרכים להגשת בקשה לפטנט בארה"ב, תהליך הבחינה, בקשה זמנית, הצהרת חידוש, זירוז הבחינה, שנת חסד, ועוד.

בקשה זמנית (פרוביזיונאלית)

בארה"ב ניתן להתחיל את תהליך רישום הפטנט באמצעות בקשה זמנית. למרות שהליך זה הינו מיוחד לארה"ב, מדינות רבות מכירות בתאריך הבכורה הושג באמצעות בקשה זמנית. בקשה זמנית ידועה גם בשמות "בקשה ארעית", ו"בקשה פרוביזיונאלית".

ראשית, יש להדגיש שבקשה זמנית אינה "פטנט זמני" ולמעשה אינה פטנט כלל וכלל. בקשה זמנית הינה הליך מקדים לבקשה רגילה לפטנט.

הנקודות הבאות מייחדות בקשה זמנית מבקשה רגילה לפטנט:

  • בקשה זמנית אינה חייבת לעמוד בתנאים הפורמאליים של בקשה לפטנט.
  • בקשה זמנית אינה נבחנת ואינה מפורסמת לציבור הרחב. כלומר, לא הפרטים הביבליוגראפיים של הבקשה (שם הממציא, שם ההמצאה, תאריך ההגשה, וכו'), ולא התיאור הטכני של ההמצאה יפורסמו לציבור הרחב, אלא אם כן בעקבות הבקשה הזמנית הוגשה בקשה רגילה.
  • אם בעקבות הבקשה הזמנית לא תוגש בקשה "רגילה" לפטנט בתוך שנה מתאריך הבקשה הזמנית, הבקשה הזמנית לא תעניק לבעל הבקשה זכות או יתרון כלשהו.

בקשה זמנית נמצאת במשמרת במשרד הפטנטים האמריקאי, ורק בעל הבקשה או בא כוחו המשפטי יכול לקבל עותק שלה.

כאמור, באם בעל בקשה לפטנט מעוניין להמשיך את הליך רישום הפטנט, עליו להגיש את הבקשה הקבועה בתוך שנה. באם בעל הבקשה הזמנית לא הגיש בתוך שנה את הבקשה הקבועה (בין אם בארה"ב ובין אם במקום אחר), הוא מאבד את תאריך הבכורה על ההמצאה, ולמעשה הבקשה הזמנית לא תעניק לו יתרון כלשהו.

אז מדוע בחר משרד הפטנטים האמריקאי במסלול כזה? התשובה היא כדלקמן: מאחר ותהליך הכנת בקשה הפירוט של בקשה לפטנט הינו מורכב וכתוצאה מכך יכול להתמשך על פני למעלה מחודש ואף יותר, הבקשה הזמנית מספקת לממציא אמצעי להתחיל את הליך רישום הפטנט בצורה פשוטה יותר, מהירה יותר, פחות פורמלאליסטית, וזולה יותר.

יש להדגיש שעורכי פטנטים אינם ממליצים להתחיל תהליך רישום פטנט באמצעות בקשה זמנית שכן בתהליך מורכב כמו רישום פטנט עדיף שלא לנקוט בקיצורי דרך.

נכון להיום האגרה להגשת בקשה זמנית הינה $130 ליישות גדולה וקטנה וכמחצית מסכום זה ליישות מזערית. הסעיף הבא מפרט מהן הישויות.

שלושת הישויות של מבקש בקשה לפטנט: גדולה, קטנה, מיקרו

על מנת להקל על מבקשים פרטיים של בקשה לפטנט מבחינה כספית, משרד הפטנטים האמריקאי מאפשר לבעל בקשה לפטנט להגדיר את עצמו כשייך לאחר הישויות הבאות:

  • יישות גדולה (Large entity). חברה בעלת 500 עובדים ויותר.
  • יישות קטנה (small entity). אדם פרטי או חברה שמעסיקים פחות מ- 500 עובדים.
  • יישות מזערית (micro entity). יישות קטנה שאינה "ממציא סדרתי".

בעוד שיישות גדולה משלמת תעריפים מלאים, יישות קטנה משלמת תעריפים מוזלים בגובה כמחצית מתעריפי האגרות הרגילות, ואילו יישות מזערית משלמת אגרות מוזלות בגובה של כרבע מגובה האגרות הרגילות.

רישום בקשה לפטנט בארה"ב

רישום בקשה לפטנט בארה"ב (כלומר ההליך של מסירת החומר למשרד הפטנטים האמריקאי) וכן בקשה זמנית בארה"ב יכולה להיעשות באחת מהדרכים הבאות:

בדואר:

Hon. Commissioner of Patents and Trademarks,

Alexandria, VA 22313,

USA

בפקס:

(001)571-273-8300

באופן מקוון: USPTO/EFS


לבקשה לפטנט יש לצרף טפסים מתאימים, את פירוט ההמצאה כולל שרטוטים, וכן אישור על תשלום האגרות.

בעל בקשה שאינו מיוצג על ידי בא כוח במשפטי יכול למסור את כתובתו בישראל ככתובת שבה יקבל את התכתובות ממשרד הפטנטים האמריקאי.

זירוז בקשה לפטנט בארה"ב

ניתן לזרז את בחינתה של בקשה לפטנט בארה"ב שני אופנים:

  • רגיל
  • במסגרת תוכנית ה- PPH
  • מסלול זירוז שנקרא Track one

פרסום הבקשה לפטנט

הפרטים הביבליוגראפיים של בקשה לפטנט מתפרסמים כמעט מיידית. לעומת זאת הפרטים הטכניית של ההמצאה מתפרסמים 18 חודשים מתאריך הבכורה.

הראשון להמציא מול הראשון לרשום

אחת מנקודות השוני של החוק האמריקאי ביחס לשאר העולם היה עד לא מכבר "הראשון להמציא". בעוד שכל העולם מעניק לראשון שהגיש בקשה לפטנט את זכות הבכורה על ההמצאה ("הראשון לרשום"), בארה"ב היה נהוג להעניק את זכות הבכורה לראשון שהמציא את ההמצאה והצליח להוכיח זאת באמצעות, למשל, מחברות מעבדה. חוק זה השתנה לא מכבר, והיום ארה"ב יישרה קו עם העולם בנקודה זו. היום בארה"ב זכות הבכורה שמורה למי שהקדים לרשום את ההמצאה. יחד עם זאת, אחד הספיחים לחוק הישן, "שנת החסד", עדיין בתוקף בתנאים מסויימים.

שנת חסד

שנת החסד היא סעיף בחוק האמריקאי שאיפשר להגיש בקשה לפטנט על המצאה שכבר פורסמה ברבים. שנת החסד הייתה פועל יוצא של שיטת "הראשון להמציא" שהייתה נהוגה עד לא מכבר במשרד הפטנטים האמריקאי. בעקבות שינוי החוק האמריקאי, ניתן אמנם להגיש עדיין בקשה לפטנט לאחר שהתפרסמה ברבים, אולם רק בתנאים מסוימים.

בקשה מזורזת נבחנת שלא לפי התור.

מה מאפיין את הבחינה האמריקאית

הבחינה האמריקאית מאופיינת בפורמאליסטיקה. ניסוחים שהיו עוברים ללא בעיות במקומות אחרים בעולם, עשויים שלא להתקבל על ידי הבוחן האמריקאי. לפעמים נראה שמרוב פורמאליסטיקה לא רואים את ההמצאה. יחד עם זאת, עורך הפטנטים המתוחכם יידע לנצל את הפורמליסטיקה לטובת הלקוח שלו.

דוחות בחינה (Office Action)

כשנתיים מתאריך הבקשה האמריקאית לפטנט מתקבל דו"ח הבחינה הראשון. על דו"ח הבחינה יש לענות בתוך 3 חודשים מתאריכו. על מענה שישלח לאחר מכן יחול קנס פרוגרסיבי המתחיל ב- 60 דולר ומגיע לכ- 600 דולר. אם בעל הבקשה לפטנט לא ענה על דו"ח הבחינה בתוך המועד שהותר (בדרך כלל עד חצי שנה מתאריך הדו"ח), דינה של הבקשה לפטנט להיזנח. באופן תיאורטי ניתן להחזיר את הבקשה לתוקף באם בעל הבקשה פעל בתוך פרק הזמן שהותר לעניין זה, אולם יש לפעול בדחיפות כי אופציה זו מוגבלת בזמן.

דו"ח הבחינה הראשון נקרא non-final  (כלומר "לא סופי") ואילו דו"ח הבחינה השני נקראה final (כלומר "סופי"). אם הבוחן לא שוכנע לאשר פטנט לאחר המענה לדו"ח בחינה "סופי", אפשר להגיש את הבקשה מחדש (אגרה של כ- 400 דולר).

ריבוי המצאות

אחת הנקודות שבעל בקשה לפטנט בארה"ב עשוי להיתקל הינה ריבוי ההמצאות. נקודה זו עוברת ללא בעיות במקומות אחרים בעולם, אולם הבחינה האמריקאית הינה פורמאליסטית מאוד, ובעל הבקשה עשוי למצוא עצמו נאלץ לבחור באחת מתוך מספר המצאות שהבוחן מאבחן, ולהגיש בקשות נפרדות על שאר ההמצאות.

הודעת קיבול

לאחר שהבחינה עברה בהצלחה, בעל הבקשה מקבל הודעת קיבול, ובשמה האמריקאי Notice of Allownce. על בעל הבקשה לשלם אגרה לעניין זה, ואז הפטנט מקבל תוקף.

חידוש פטנט אמריקאי

פטנט אמריקאי תקף למשך 3.5 שנים מתאריך הענקתו. לאחר מכן יש לשלם דמי חידוש הפטנט במועדים שהחוק האמריקאי לעניין זה קובע.

Information Disclosure Statement

לאורך כל תקופת ההתדיינות עם הבוחן על בעל בקשה לפטנט לדווח למשרד הפטנטים האמריקאי על כל פרסום שידוע לו שצוטט נגד הבקשה שלו לפטנט במקומות אחרים בעולם.

קרא עוד  

רישום פטנט עלות | רישום פטנטים עלויות - אדיסון עורכי פטנטים

כמה עולה לרשום פטנט, מהו מחיר רישום פטנט, איך רושמים וכמה זה עולה/ מה העלויות בינלאומי, בישראל, בארה"ב, פטנטים וכו.. אצלנו יש תשובות לכל השאלות!

כמה עולה לרשום פטנט


מאחר ועלויות רישום פטנט הינן פונקציה ישירה של כמות העבודה המושקעת, הערכת עלויות הרישום של פטנט הינה בעייתית. גם אם נניח שאפשר להעריך את כמות העבודה להכנת הפירוט של הבקשה לפטנט, עדיין אין לדעת כמה ארוכה תהיה ההתמודדות עם רשות הפטנטים. וככל שההתמודדות עם רשויות הפטנטים נמשכת יותר סבבים, כן גם העלות עולה. זו הסיבה שעורכי פטנטים נמנעים מלתת הערכת עלות עד לקבלת פטנט.
כמו כן, יש לזכור כי כי הגשת בקשה לפטנט היא רק השלב הראשון בתהליך הפטנט. לאחר הגשת הבקשה לפטנט, למשרד יש הרבה עבודה שהממציא אינו רואה, כגון לבדוק שכל מכתב שנשלח לרשות הפטנטים אכן הגיע ליעדו, לבדוק שהרשות ענתה בזמן סביר למכתבים שנשלחו אליה, לדבר עם האנשים המתאימים ברשות הפטנטים במקרה שמשהו לא עובד כראוי, להיות בקשר עם הבוחנים כאשר הדבר מתבקש, לשלוח תזכורות ללקוח, לוודא שהלקוח קיבל את התזכורת, לבדוק שלקוח לא איבד מועד, לייעץ ללקוח לגבי כל פעולה שעליו לעשות, לתעד כל פעולה שנעשתה בתיק, ועוד. לכן ניהול משרד עורכי פטנטים דורש כמות גדולה של מנהלה והיעזרות בתוכנה מתאימה. כל זה אמור להיות מגולם בסכום שלקוח משלם למשרד. משרד שלא גובה תשלום עבור עבודות כאלה, דינו להיסגר.

מנקודת המבט של העלות, ניתן לחלק את משרדי עורכי הפטנטים לשניים: משרדים שגובים סכום קבוע מראש על עבודה, ומשרדים שגובים עבור שעות העבודה. משרדים הגובים תשלום עבור שעות העבודה עשויים לדרוש תשלום לא רק עבור שכר טרחת עורך הפטנטים, אלא גם עבור השירותים הנילווים, כגון תזכורות, פקסים, מיילים, דפי מדפסת, וכדומה.

מעניין לשמוע את דבריה של וונדי באסקופ מקבוצת באסקופ שבטקסס ארה"ב, חברה העוסקת העוסקת בפטנטים וסימני מסחר, שנוקבת בסדרי גודל של עלויות רישום פטנט בארה"ב:


אם לא רואים את הסרטון, ניתן לצפות בו בקישורית הבאה: סרטון

לדברי באסקופ, הכנתה של בקשה פרוביזיונאלית (ארעית) תעלה בין 5 ל- 9 אלף דולר. ולהזכירכם, זו בקשה פרוביזיונאלית שאינה צריכה לעמוד בקריטריונים הפורמאליים של בקשה לפטנט.

בתוך שנה מתאריך הגשת הבקשה הפרוביזיונאלית יש להגיש בקשה קבועה. לדברי באסקופ, בקשה כזו תעלה בין 8 ל- 15 אלף דולר.

השלב הבא הוא הכנת מענה לדוחות הבחינה. בחינה של פטנט נעשית בצורה של העלאת השגות הבוחן (דו"ח בחינה), ותשובה של מבקש הבקשה לפטנט. לדברי באסקופ, כל סבב יעלה בין 2 ל- 5 אלף דולר. ועוד מוסיפה באסקופ שהבוחן האמריקאי "דוחה כמעט כל דבר", כלומר, תמיד מוצא סיבות מדוע ההמצאה אינה ראויה לקבל פטנט. אבל לבאסקופ יש הצעה כיצד לצמצם את מספר הסבבים. היא מציעה לשוחח עם הבוחן הנמצא בוושינגטון. אמנם גם כאן מצפה עלות של כמה אלפי דולרים, אבל ההוצאה עשויה להתגלות כמשתלמת, שכן השיחה עם הבוחן עשויה להביא אותו להבין יותר טוב את ההמצאה, ולהעניק פטנט, ובכך לחסוך סבבים.

אז כמה זה יוצא סך הכל?

לפי דברי באסקופ, אם מתחילים את התהליך בבקשה פרוביזיונאלית, ולאחר מכן עוברים לבקשה רגילה, וגם משוחחים עם הבוחן על מנת לחסוך בדוחות בחינה - יש להכין תקציב של 30 אלף דולר. כן, 30 אלף דולר! היווכחו בעצמכם. אם נצליח לקצר הליכים, יעלה 20 אלף דולר בלבד.

אבל, לא להבהל. ראשית, לא חייבים להגיש בקשה פרוביזיונאלית, ואפשר לגשת ישר לבקשה הקבועה. ושנית, העלויות בישראל הרבה יותר מתונות, ולכן אם עובדים עם משרד ישראלי, גם אם הבקשה לפטנט מוגשת בארה"ב, עדיין סביר שלא מגיעים לעלויות שציינה באסקופ. יתירה מזו, בקשה אמריקאית לפטנט מוגשת על ידי ישראלים לרוב כאשר יש כבר אינדיקציה לסיכויים לקבל פטנט כתוצאה מהבחינה הישראלית.

כמה עולה לרשום פטנט בארץ?

כמו בצה"ל, גם כאן ההוצאה מתחלקת לשלושה חלקים:

א. עריכת הפירוט של הבקשה לפטנט
ב. מענה לדוחות בחינה
ג. אגרות

האגרות קבועות, אבל השכר של עורך פטנטים נבדל ממשרד למשרד. כמו כן, יש משרדים שגובים לפי שעות, ויש משרדים שגובים לפי פרוייקט. אז במקום לשבור את הראש, אפשר לקבוע פגישה עם משרד עורכי פטנטים, ולקבל אינדיקציה לגבי העלות.

חשוב לזכור ששכר הטרחה מגלם עבודות שמגיש הבקשה לפטנט אפילו אינו מודע להן, כגון משלוח תזכורות לבעל הבקשה לפטנט, מעקב אחר התיק, דיווח והסבר לבעל הבקשה על כל פעולה בתיק, ייעוץ בנוגע להחלטות שעליו להחליט, רישום כל פעולה שנעשית בתיק, פניה לרשות הפטנטים כאשר הדברים מתעכבים, שמירת החומר למשך שנים, גיבוי החומר, אבטחת המשרד, אבטחת מערכת המחשב, וכן הלאה וכן הלאה. לכן אם המחיר נראה "זול" מדי, זה אומר דרשני.

קרא עוד  

שיטות חיפוש פטנטים במאגרי נתונים של פטנטים

חיפוש פטנטים - שיטות חיפוש פטנט במאגרי מידע, שיטת החיפוש החופשי - Quick Seacrh ויישומה בחיפוש פטנטים, שיטת החיפוש ממוקד השדות - Advanced Search וישומה בחיפוש פטנטים, שיטת החיפוש הבוליאני

שיטות חיפוש פטנטים במאגרי נתונים של פטנטים


הרשימה עוסקת בשיטות חיפוש במאגרי נתונים מקוונים של פטנטים

הפעולה הראשונה שמבצע ממציא המעוניין לקבל פטנט על המצאתו היא לבדוק האם מישהו כבר הקדים אותו והמציא את אותה המצאה. המקור הנוח ביותר למצוא תשובה לשאלה זו הוא כמובן מאגרי פטנטים, למרות שפרסום של המצאה אינו חייב להיות דווקא במסמכי פטנט. יחד עם זאת מאגרי פטנטים הם בהחלט המקום המועדף להתחיל בו את החיפוש, שכן די סביר שאם מישהו הקדים והמציא את אותה המצאה, ואותו ממציא ראה את הפוטנציאל המסחרי הגלום בהמצאתו, הוא בוודאי כבר הגיש בקשה לפטנט על המצאתו.היו זמנים בהם הממציא היה צריך לכתת רגליים למשרד הפטנטים ולהיעזר בספרן על מנת לאתר פטנטים באותו תחום, אבל היום, עם מהפיכת אוטוסטרדת המידע, מאגרי מידע בענייני פטנטים זמינים לציבור הרחב דרך האינטרנט.


שאילתות
הצורה הנפוצה של חיפוש במאגרי מידע היא על ידי שאילתות המורכבות ממילות מפתח ותנאים לוגיים. למשל, אם אנו מעוניינים לחפש מסמכי פטנטים בנושא של אינטרנט ווידאו, אזי נוכל להריץ למשל את השאילתה הבאה:

Internet AND Video

על מנת לחפש מסמכי פטנט העוסקים בסרטון וידאו המשודר באמצעות אינטרנט היינו יכולים למשל להשתמש בשאילתה שמשלבת פורמטים לדפי אינטרנט, כלומר HTML ו- JAVA:

( Internet AND Video AND ( HTML OR JAVA

או  למשל:

( Internet AND Video AND ( Web page

למושג Internet יש מספר מילים נרדפות, כמו למשל WWW, או Web. מאחר ואין אנו יכולים לדעת באיזה מילות מפתח נעשה שימוש במסמך הפטנט, כדאי לכלול את כל המילים הנרדפות בשאילתה. למשל:

(Internet OR WWW OR Web) AND Video AND ((Web page) OR HTML) 


חיפוש בתוך שדות

מסמך הפטנט מכיל פרקים מסוימים כמו למשל תקציר (Abstract) ותביעות (Claims). כמו כן יש נתונים נילווים, כגון שמות הממציאים, בעל הזכויות על ההמצאה, תאריך הבכורה, וכו'. מאגרי מידע טובים מאפשרים לבצע את החיפוש לפי שדות.

אחד השדות של מסמכי פטנט הוא התקציר (Abstract). התקציר מתאר את ההמצאה בקצרה, ולכן חיפוש בשדה של התקציר הוא יותר ממוקד לעומת חיפוש בכל הטקסט של מסמך הפטנט. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שהתיאור של ההמצאה שאנו מחפשים עשוי להימצא דווקא בחלק האחר של מסמך הפטנט, ולכן, אם החיפוש שנעשה בתקצירים העלה מספר דל של פרסומים, כדאי להרחיב את החיפוש אל יתר החלקים של מסמך הפטנט.


סיווג

נתון חשוב נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת הוא הסיווג של ההמצאה. למשרד הפטנטים האמריקני סיווג משלו, וכן גם למשרד הפטנטים האירופי. אבל יש סיווג שמופיע בכל מסמכי הפטנט בעולם והוא הסיווג הבינלאומי, הנקרא International Patent Classification, או בקיצור IPC. יש מנועי החיפוש שמאפשרים לתחום את החיפוש רק לסיווגים מסוימים, ולא נרחיב כאן כי הנושא מורכב ובמיוחד למי שאינו עוסק בחיפושים בצורה אינטנסיבית. אבל בכל זאת אפשר לנצל את הסיווג בצורה פשוטה ויעילה: תחילה מאתרים בין הפרסומים שעלו בחיפוש לפחות פרסום אחד רלוונטי. מאחר ובאותו פרסום מופיע גם הסיווג של ההמצאה, מבצעים חיפוש חוזר שבו מוסיפים תנאי נוסף - הסיווג.

למשל, אם מסמך הפטנט הרלוונטי שמצאנו הראה שהסיווג שלו הוא H04L 9/02, אזי מוסיפים בשאילתה את ההגבלה שהשדה של הסיווג הבינלאומי יכול להכיל רק את הערך H04L 9/02. יש לשים לב שבסיווג הבינלאומי הקטגוריה 9/02 H04L היא תת קטגוריה של H04L 9. לכן, אם החיפוש בקטגוריה 9/02 H04L לא העלה מספיק תוצאות, ניתן להרחיב את החיפוש לקטגוריה רחבה יותר, אפילו מבלי לרדת לבדוק את תוכן ההגדרה של הקטגוריה (כמו H04L 9). תמיד עדיף להשתמש בסיווג היותר כללי. חיפוש ממוקד אמנם יביא למספר תוצאות קטן יותר, אבל הוא עשוי להחטיא דווקא את מה שמחפשים.


מיון התוצאות

שימוש נוסף וחשוב בסיווג ההמצאה הוא באמצעות מיון הפרסומים שעלו בחיפוש לפי הסיווג, דבר שעשוי להביא לכך שפרסומים של המצאות דומות ימצאו ברשימה הממוינת של תוצאות החיפוש באותה קירבה. זה יתרון עצום, שכן במקום להקדיש זמן רב לקריאת מסמכי פטנטים שלא רלוונטיים לנושא המבוקש, מתמקדים רק בפרסומים שנמצאים באיזור מסוים ברשימת החיפוש הממוינת לפי סיווג.

אבל לא הכל וורוד. אחת הנקודות המקשות על החיפוש הינה המינוח. מכיוון שאין כל הוראה בחוקי הפטנטים בעולם באילו מונחים צריך להשתמש במסמכי פטנט, הם יכולים להיות שונים זה מזה בכל הנוגע למינוח, דבר העשוי לגרום לכך שהחיפוש שנבצע לא יעלה את כל הפרסומים הרלוונטיים. יש מאגרי פטנטים שבהם התקצירים נכתבו על ידי צוות מומחים בתחום נושא ההמצאה, ולכן גם המינוח שנעשה בו שימוש הוא יותר סטנדרטי או לפחות שכיח.


שנה וחצי של חוסר וודאות

נקודה נוספת המקשה על החיפוש היא העובדה שבקשות לפטנט רואות אור רק שנה וחצי לאחר הגשתן, וגם זה לא מקובל בכל מדינות העולם. ולכן גם אם החיפוש שנערך היה הקפדני ביותר, עדיין יש שנה וחצי של אי וודאות.

כל הגורמים שצוינו מסבירים מדוע כל כך קשה לקבל תשובה מהימנה האם ההמצאה חדשה על סמך חיפוש, והממציא צריך להיות מוכן להפתעות בעת הבחינה.
 

קרא עוד  

שינוי בחוק הלאומי של ארה"ב

עקב שינוי בחוק הלאומי של ארה"ב, החל מתאריך 16/09/2012, אין יותר צורך לציין את הממציא כמבקש עבור ייעוד ארה"ב.


שינוי בחוק הלאומי של ארה"ב


לאחרונה פרסם רשם הפטנטים הישראלי את הדברים הבאים: [קישורית]

עקב שינוי בחוק הלאומי של ארה"ב, החל מתאריך 16/09/2012, אין יותר צורך לציין את הממציא כמבקש עבור ייעוד ארה"ב.

מתאריך זה מומלץ לרשום כדלהלן:

  • המבקש, שבעבר צוין כמבקש לכל המדינות היעד מלבד ארה"ב יירשם כמבקש לכל מדינות היעד.
  • הממציא, שבעבר צוין כממציא וכמבקש בארה"ב בלבד יצוין מעתה כממציא בלבד
     

רקע

בעבר החוק האמריקאי לעניין זה קבע כי מבקש בקשה אמריקאית לפטנט יכול להיות רק הממציא. לפיכך, חברה שהגישה בקשה לפטנט בארה"ב היתה חייבת להגיש בקשה לפטנט באמצעות הממציא שהינו אחד העובדים של החברה, ולא החברה, שההמצאה בבעלותה. במקביל הממציא הוחתם על העברת הזכויות לחברה שבה הוא מועסק. כתוצאה מהמגבלה הזו, בבקשות בינלאומיות היה נוהל שונה עבור ארה"ב, שיצר סרבול.
 
מעבר לסרבול, הנוהל הזה, שהינו ייחודי לארה"ב, יצר בעיה, שכן במקרה שעבר חתול שחור בין העובד למעביד והעובד עזב את העבודה, המעביד מצא את עצמו בבעייה.

החוק החדש

החוק החדש מאפשר לבעל הזכויות על ההמצאה להגיש בקשה לפטנט בארה"ב, גם אם אינו הממציא.

בכך החוק האמריקאי לענייני פטנטים עושה עוד צעד לקראת יישור קו עם חוקי הפטנטים בעולם.



קרא עוד  

תאריך הבכורה והדרכים להקדמתו

הרשימה דנה בפתרונות שמצאו רשויות הפטנטים בארה"ב לבעיה זו: שנת חסד, מסמך גילוי המצאה ובקשות ארעיות לפטנט.

תאריך הבכורה והדרכים להקדמתו

הרשימה דנה בפתרונות שמצאו רשויות הפטנטים בארה"ב לבעיה זו: שנת חסד, מסמך גילוי המצאה ובקשות ארעיות לפטנט. יש להדגיש שמאז תוקן החוק האמריקאי, חלק מהאפשרויות כבר לא קיים.

ב- 14 בפברואר בשנת 1876 נכנסו למשרד הפטנטים בניו יורק שני ממציאים והגישו כל אחד בנפרד בקשה לפטנט על אותה המצאה, שזכתה להיקרא ברבות הימים בשם "טלפון". שמו של הממציא הראשון, אלכסנדר גרהאם בל, מוכר לכולם, ואילו שמו של הממציא השני, אלישע גריי, נשאר אנונימי למרות שהוא המציא את אותה המצאה. הסיבה לכך שאלכסנדר גרהאם בל זכה בכל הקופה היא שהוא הקדים בשעתיים את אלישע גריי בהגשת הבקשה לפטנט, ולכן הוא היה זה שקיבל פטנט על ההמצאה.

תאריך בכורה

התאריך בו הוגשה לראשונה בקשה לפטנט על המצאה מסוימת נקרא "תאריך בכורה". בקשות לפטנט על אותה המצאה יכולות להיות מוגשות על ידי בעל ההמצאה במספר מדינות, ותאריך הבכורה של בקשות אלה הוא התאריך בו הוגשה לראשונה בקשה לפטנט על ההמצאה במדינה כלשהי בעולם. שאלת החדשנות וההתקדמות ההמצאתית נבחנת רק לאור פרסומים שקדמו לתאריך הבכורה, ומכאן חשיבותו של תאריך זה כמעט בכל היבט של נושא הפטנטים. ככל שתאריך הבכורה מוקדם יותר, כן הסיכויים למצוא פרסומים שיכולים להעיב על הפטנטביליות של ההמצאה קטנים יותר. יתירה מזו, אחת הדרכים לבטל פטנט היא על ידי הצגת פרסום שקדם לתאריך הבכורה ומתאר את ההמצאה.

קיימים מכשולים לקבלת תאריך בכורה סמוך למועד המצאת ההמצאה. כתיבת המפרט לבקשה לפטנט הוא הליך שבדרך כלל לוקח זמן. כמו כן אם מחקר נמצא עדיין בעיצומו ואלמנטים נוספים עשויים להתווסף להמצאה, הממציא נאלץ לחכות עם הגשת הבקשה לפטנט עד אשר יתקבלו תוצאות יותר טובות. בהתאם לכך תאריך הגשת הבקשה הראשונה לפטנט על המצאה מסוימת, ועימו קביעת תאריך הבכורה, עשוי להתאחר. המחוקק האמריקני שהיה ער לבעיה זו ניצל את שיטת הפטנטים האמריקנית השונה מזו של שאר מדינות העולם, והביא מספר פתרונות יצירתיים על מנת להקל על מצוקת הממציאים בעניין זה.

מחברות מעבדה

השוני של שיטת הפטנטים האמריקנית ביחס לזו הנהוגה ברוב מדינות העולם מתבטא בכך שבארצות הברית פטנט מוענק לראשון שהמציא את ההמצאה, ולא לראשון שהגיש עליה בקשה לפטנט. לעומת זאת ברוב מדינות העולם, כולל ישראל, מי שזכאי לקבל פטנט על המצאה הוא הראשון שהגיש את הבקשה לפטנט על ההמצאה, ולאו דווקא הראשון להמציא את ההמצאה. לכן, לפי שיטת הפטנטים האמריקנית מי שיכול להוכיח כי הוא הראשון שהמציא המצאה מסוימת יהיה זכאי לקבל פטנט על ההמצאה גם אם אחר הקדימו והגיש בקשה לפטנט על אותה המצאה. אלא שיש כמובן קושי אובייקטיבי להוכיח מי הראשון להמציא המצאה.

אחת הדרכים בהן מכוני מחקר מוכיחים מהו התאריך שבו הם המציאו המצאה הינה באמצעות תיעוד מסודר של הפיתוחים והניסויים הנעשים בתחומן, מה שמכונה "מחברות מעבדה". אבל מחברות מעבדה נהוגות בדרך כלל במכוני מחקר, ואילו שאר המשק לא כל כך מקפיד על נהלים כאלה, אם בכלל.

מסמך גילוי המצאה

על מנת לעזור לאותו מכון לתמוך באמיתות מחברות המעבדה, משרד הפטנטים האמריקני נתן בידי הממציא כלי בשם "מסמך גילוי המצאה". מסמך גילוי ההמצאה הינו למעשה מסמך המתאר פיתוח שנעשה על ידי הממציא. הוא נמסר לידי משרד הפטנטים האמריקני למשמרת למשך שנתיים. בתום השנתיים, אם יתברר שלא היה במסמך גילוי ההמצאה שימוש לצורך הוכחת תאריך המצאת ההמצאה, הוא מושמד. עלות הרישום של מסמך גילוי המצאה הינה זעומה, כך שאינה מכבידה על התקציב של הממציא. הגשת בקשה לרישום מסמך גילוי המצאה עולה 10$, והעתק מאושר של המסמך עולה 25$ (גם אם האגרות שונו מאז רגע כתיבת שורות אלה, סדרי הגודל עדיין דומים). מסמך גילוי המצאה נקרא באנגלית Disclosure Document. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר משרד הפטנטים האמריקני. על מסמך גילוי ההמצאה חל כלל נוסף והוא הוכחת השקדנות (diligence) בפיתוח ההמצאה. כלומר, באם לא הוגשה בקשה לפטנט מיד לאחר רישום מסמך גילוי ההמצאה, ולא הוכח שהממציא המשיך לפתח את המצאתו, אזי מסמך גילוי ההמצאה לא יהיה אפקטיבי.

שנת חסד

אמצעי נוסף שהוא פועל יוצא משיטת הפטנטים האמריקנית הוא "שנת החסד". לפי החוק האמריקני מיום שממציא המציא את המצאתו עומדת לרשותו שנה להגיש בקשה לפטנט על ההמצאה, שנה שבה ישמרו לו מלוא זכויותיו על אותה המצאה. שנה זו נקראת באנגלית Grace Period. מבחינת החוק האמריקני הממציא יכול לתת פרסום להמצאתו לפני הגשת הבקשה לפטנט, וזה לא יפגע כהוא זה בזכותו של הממציא לקבל פטנט על ההמצאה בארצות הברית. אבל, מבחינת החוק של רוב מדינות העולם, הפרסום של ההמצאה לפני הגשת הבקשה לפטנט ישלול מהממציא את הזכות לקבל פטנט על המצאתו במדינות אלה, שכן המצאה שפורסמה ברבים לפני הגשת הבקשה לפטנט כבר אינה חדשה.

בקשה ארעית - Provisional Application

מחברות המעבדה, מסמך גילוי ההמצאה ושנת החסד אינם מעניקים תאריך בכורה, אלא רק משמשים את הממציא להוכיח שהוא היה הראשון להמציא המצאה מסוימת. אבל המחוקק האמריקני נתן בידי הממציא כלי נוסף שבאמצעותו הוא יכול לקבל תאריך בכורה בהליך מזורז – בקשה ארעית לפטנט, ובאנגלית Provisional Application.

לבקשה ארעית לפטנט יש מספר יתרונות: אין כל חובה לכתוב אותה לפי הכללים הפורמליים הנוקשים של בקשות לפטנט, היא אינה נבחנת, ומבחינת החוק האמריקני היא אינה חייבת אפילו לכלול ולו תביעה אחת. כל שהיא צריכה זה לתאר את ההמצאה ואת דרכי המימוש שלה בצורה כזו שאיש מקצוע יוכל לבצעה. עם הגשת הבקשה הארעית לפטנט מקבל הממציא תאריך בכורה על המצאתו. מרגע הגשת הבקשה הארעית עומדת לרשותו של הממציא שנה להגיש בארצות הברית את הבקשה לפטנט המסתמכת על תאריך הבכורה של הבקשה הארעית. אמנת ה- PCT מכירה בבקשה ארעית לפטנט לצורך תאריך בכורה, כך שאת בקשת ההמשך ניתן להגיש גם לארגון העולמי לקניין רוחני WIPO, כלומר בקשת PCT. חשוב לזכור שתקופה זו לא ניתנת להארכה.

העובדה שכמעט ואין דרישות פורמליות מבקשה ארעית לפטנט מקלה על הממציא לבצע את הליך רישום הבקשה הארעית, ואפילו בלא עזרת עורך פטנטים. כל שעליו לעשות הוא למלא את הטופס המתאים הזמין לציבור דרך האינטרנט, לשלם את האגרה, לתאר את המצאתו בפירוט כזה שאיש מקצוע יוכל לבצעה, ולשלוח את הבקשה למשרד הפטנטים האמריקני. האגרה לבקשות ארעיות הינה נמוכה ביותר, ועומדת ברגע כתיבת שורות אלה על 100 דולר אמריקני בלבד.

המשמעות של ההכרה על ידי  WIPO בתאריך בכורה שהושג באמצעות בקשה ארעית היא שניתן להתבסס על תאריך בכורה זה לצורך בקשה מקבילה לפטנט כמעט בכל מקום אחר בעולם. מבחינת מעשית זה אומר שבעקבות הגשת בקשה ארעית לפטנט יש להגיש בקשת PCT, שממנה ניתן להגיש נגזרות כמעט בכל מקום אחר בעולם. אבל יש לזכור שקבילותן של בקשות ארעיות לצורך תאריך בכורה עדיין לא נבחנה בדיון משפטי, עם כל המשתמע מכך. יתירה מזו, מאחר והתוכן של בקשה ארעית לפטנט לא נבחן על ידי משרד הפטנטים האמריקני, קבילותו של פטנט שהחל דרכו בבקשה ארעית עשוי להיות מותקף בבית משפט על ידי המתחרים בגלל הסיכוי שהוא ערוך פחות טוב מהבקשה לפטנט עצמה, והם ינסו בוודאי להוכיח שההמצאה נשואת הפטנט לא תוארה בבקשה הארעית, או לפחות שהתיאור שלה לא היה מספיק מפורט על מנת שאיש מקצוע ממוצע יוכל לבצעה, בניגוד למה שדורש החוק במרבית מדינות העולם.

נשמע מסובך? אכן כך. אז הבה נתרכז בשורה התחתונה. אפשר להשתמש בבקשה ארעית לפטנט בארה"ב על מנת להקדים את תאריך הבכורה, אך יחד עם זאת חשוב לזכור (א) לתאר את ההמצאה בפירוט מספיק על מנת שאיש מקצוע יוכל ליישמה, (ב) להגיש מהר ככל האפשר את הבקשה הקבועה בארה"ב ו/או בקשת PCT, ו- (ג) להבין שתאריך בכורה שהושג באמצעות הליך ארעי אמריקני עדיין לא עמד במבחן בית המשפט.

מאת ראובן ברמן, עורך פטנטים 

קרא עוד  

תומס אלווה אדיסון - גדול הממציאים

תומס אלווה אדיסון, גדול הממציאים. באתר אדיסון עורכי פטנטים בע"מ

תומס אלווה אדיסון - גדול הממציאים

תומס אלווה אדיסון נחשב לגדול הממציאים, ובצדק. על שמו רשומים 1093 פטנטים אמריקניים ועוד פטנטים רבים במדינות אחרות. בין המצאותיו הנורה החשמלית, הפונוגרף, הטלפון הדו-כיווני, ועוד המצאות רבות ששינו את פני העולם. 

סיפורה של הנורה החשמלית

למרות שהניסיון המוצלח הראשון עם הנורה החשמלית היה בשנת 1879, המסע החל קודם כאשר ממציא בשם סיר האמפרי דייבי גילה בשנת 1811 כי קשת חשמל בין שני קטבים מפיקה אור. שלושים שנה מאוחר יותר הותקנו בכיכר הקונקורד בפאריס אורות קשת. אלא שהרעיון התגלה כלא יעיל שכן האור שהופק נמוג מהר מדי. 

השלב הבא היה חוט הלהט, הידוע כאפקט ג'ואל על שם ג'יימס פרסקוט ג'ואל. אפקט ג'ואל אומר שזרם חשמל העובר דרך מוליך בעל התנגדות, יתלהט באור לבן עם אנרגיית חום ההופכת לאנרגיית אור. שני מכשולים עמדו בפני פריצת הדרך - סוג המוליך וכיצד להכניסו למיכל חסר חמצן, שכן החמצן גורם לחוט הלהט להישרף.  

התחנה הבאה היתה של ממציא בשם סוואן שבנה נורה חשמלית, אך לא ידע כיצד לשמור על ריק בתוכה.

התחנה הבאה היתה של תומס אדיסון, שהצליח לפתור את הבעיה. בתאריך 21/10/1879 הוא הצליח לבנות נורה שדלקה 40 שעות רצופות. שנה מאוחר יותר, בסוף 1880, הוא הצליח לייצר נורה שדלקה 1500 שעות.

סיפורו של הפונוגרף (גרמופון)

שני ממציאים ניסו במקביל, אבל כל אחד בנפרד, לייצר מכשיר המסוגל להשמיע צלילים: צ'רלס קרוס הצרפתי ותומס אדיסון האמריקני. המכשיר של קרוס הוצג באפריל של שנת 1877. הן ההמצאה של קרוס והן ההמצאה של אדיסון היו מבוססות על מדיה בצורת צילינדר מחורץ, ונגן מדיה הכולל מחט המונחת על החריצים. תוך כדי סיבוב הצילינדר המחט רוטטת ומשמיעה קול. לא ידוע אם המכשיר של קרוס עבד, אולם בתאריך 6 בדצמבר אותה שנה עשה תומס אדיסון היסטוריה כאשר הקליט את עצמו מדקלם את שיר הילדים Mary had a little lamb.

ההקלטה המקורית אבדה, אך בשנת 1927 שיחזר תומס אדיסון בקולו את הרגע ההיסטורי, וכך זה נשמע:

על המצאת הפונוגרף הוא קיבל פטנט אמריקאי מספר 227,679 US ב- 18/05/1880. ניתן להוריד את מסמך הפטנט באתר האינטרנט הבא: www.pat2pdf.org.
התחנה הבאה היתה בשנת 1887, כאשר ממציא אמריקני בשם אמיל ברלינר המציא את התקליט השטוח כתחליף לצילינדר. נגן התקליטים נקרא גרמופון, ובצורתו המודרנית פטיפון. הפטיפון החזיק מעמד עד לשנות השמונים של המאה הקודמת, כאשר הוחלף בטכנולוגיה דיגיטאלית.

הוקרה

חברת אדיסון עורכי פטנטים בע"מ אימצה את שמו של גדול הממציאים תומס אלווה אדיסון בהוקירה את תרומתו לחברה האנושית.
 

קרא עוד  

תיקון 10 לחוק הפטנטים

תיקון מס' 10 לחוק הפטנטים, מה רע בכך? כיצד אפשר להתגבר על הבעיה? האם השינוי עולה בקנה אחד עם שיטת הפטנטים?

משמעותו של תיקון מספר 10 לחוק הפטנטים


לאחרונה נכנס לתוקפו תיקון מס' 10 לחוק הפטנטים התשכ"ז – 1967. השינוי המהותי ביותר היה העובדה שפרטי הבקשה לפטנט יפורסמו 18 חודשים מתאריך הבקשה לפטנט בישראל. בעצם כניסת התיקון לתוקף, ישראל מיישרת קו עם רוב מדינות העולם, שנוהגות לגלות את ההמצאה ברבים 18 חודשים מהתאריך בו החלו ההליכים לקבלת פטנט.

כזכור, עד לכניסתו של התיקון לחוק לתוקף, רשם הפטנטים נהג לפרסם רק פרטים ביבליוגראפיים של הבקשה לפטנט, כגון שם ההמצאה, שם הממציא, וכו'. פרטי ההמצאה פורסמו ברבים רק לאחר שהבקשה עברה בחינה מהותית, ונמצאה על ידי בוחני רשות הפטנטים כראויה לקבל פטנט. לאחר שהבחינה המהותית הסתיימה בהצלחה, דבר ההסכמה להעניק פטנט הועמד להתנגדות הציבור במשך שלושה חודשים. אם הציבור לא התנגד בפרק זמן זה להענקת הפטנט, בעל הבקשה היה מקבל פטנט. ברם עתה, משנכנס לתוקף תיקון מס' 10 לחוק הפטנטים, ההמצאה תפורסם ברבים לאחר 18 חודשים מתאריך הבקשה לפטנט ולא לאחר שההמצאה עברה בחינה מהותית ונמצאה על ידי בוחני רשות הפטנטים כראויה לקבל פטנט.

אז מה רע בכך?

אחת הדרישות הבסיסיות להענקת פטנט היא שההמצאה תהיה חדשה ביום התחלת ההליכים לקבלת פטנט. ברם, משפרטי ההמצאה נתפרסמו ברבים, היא מפסיקה להיות חדשה, ובתור שכזו לא ניתן להעניק עליה פטנט במקומות שבם טרם החל תהליך קבלת הפטנט.

לייחודיות של ישראל בהקשר הזה היה יתרון גדול, שכן בעל בקשה לפטנט לא היה חייב להזדרז ולהגיש בקשות לפטנט במדינות אחרות לפני שהבחינה הישראלית הסתיימה בהצלחה (ובכך העניקה אינדיקציה טובה שהסיכויים לקבלת פטנט במדינות אחרות הינו טוב).

מה אפשר לעשות על מנת להתגבר על הבעיה?

התיקון לחוק מאפשר לבעל הבקשה לזנוח את בקשתו לפטנט, ובכך היא לא תפורסם ברבים. אבל במקרה זה בעל ההמצאה יצטרך להגיש בקשה חדשה לפטנט, עובדה שתייקר את ההליך.

אולם יש פתרון נוסף, והוא הגשת בקשה להקדמת הבחינה ("בחינה על אתר"). הקדמת הבחינה יכולה לספק אינדיקציה על הסיכויים לקבל פטנט במקומות אחרים בעולם עוד לפני שפרטי ההמצאה פורסמו ברבים. 

האם השינוי בחוק עולה בקנה אחד עם ההיגיון שמאחורי שיטת הפטנטים?

הלוגיקה שמאחורי שיטת הפטנטים אומרת שהענקת פטנט הינה מעין חוזה בין בעל ההמצאה למדינה: בעל ההמצאה מגלה את פרטי המצאתו לציבור הרחב, ואילו המדינה מעניקה לו מונופול לתקופה מסויימת על המצאתו.  אלא שאם פרטי ההמצאה יפורסמו ברבים גם אם בסופו של דבר לא יוענק פטנט, הרי שהמדינה לא עומדת בהתחייבויותיה. 

קרא עוד  

תעודת פטנט וחידושו

רישום פטנטים, פטנט, מהו פטנט, זכויות שמעניק פטנט, כיצד מקבלים פטנט, עריכת בקשה לפטנט, הגשת בקשה לפטנט, הודעה לפני בחינה, דוח בחינה, מענה לדוח בחינה, הודעה לפני קיבול, תעודת פטנט, חידוש פטנט

פטנט שניתן בישראל תקף למשך שלושה חודשים בלבד. בפרק זמן זה בעל הפטנט צריך לשלם דמי חידוש. באם לא יעשה כן, הוא עשוי לאבד את הפטנט. איבוד פטנט הינו בלתי חוזר, כלומר צריכות להתקיים נסיבות מיוחדות להשבה לתוקף של פטנט שפג בשל אי תשלום דמי חידוש.

אמנם אפשר לשלם את דמי החידוש גם לאחר מכן במשך זמן מוגבל, אבל  להליך הזה יש מגבלות, ורצוי שלא להזדקק לו. הזנחה של בעל הפטנט אינה יכולה להיחשב כסיבה קבילה לאי תשלום אגרת החידוש בזמן. לפיכך, עם קבלת פטנט, יש לשלם מיד דמי חידוש.

בכל מדינה יש מועדי חידוש אחרים. בישראל דמי החידוש הראשונים הם עבור 6 שנים מתאריך הבקשה לפטנט (ליתר דיוק מהתאריך בו בעל הבקשה החל את ההליך לקבלת פטנט). לאחר מכן יש לשלם דמי חידוש כל 4 שנים, עד לפקיעת הפטנט (20 שנים מהתאריך בו החל בעל הבקשה את ההליכים לקבלת פטנט). הארה"ב יש לשלם דמי חידוש כל 3.5 שנים מתאריך הפטנט.

קרא עוד  

PPH - Patent Prosecution Highway

PPH, ראשי התיבות של Patent Prosecution Highway, הינו פרויקט יומרני של שיתוף פעולה בין משרד הפטנטים האמריקאי לבין מספר רשויות פטנטים בעולם. מאחורי השם מסתתרת הכוונה (א) לזרז את הבחינה במדינה האחרת, (ב) רצון לכבד את החלטתה של רשות הפטנטים במדינה אחת להעניק פטנט על ההמצאה במדינה האחרת.

PPH - Patent Prosecution Highway

PPH, ראשי התיבות של Patent Prosecution Highway, הינו פרויקט יומרני של שיתוף פעולה בין משרד הפטנטים האמריקאי לבין מספר רשויות פטנטים בעולם. מאחורי השם מסתתרת הכוונה (א) לזרז את הבחינה במדינה האחרת, (ב) רצון לכבד את החלטתה של רשות הפטנטים במדינה אחת להעניק פטנט על ההמצאה במדינה האחרת.

בעל פטנט ישראלי הרוצה לזרז את בחינת בקשתו לפטנט בארה"ב חייב לעמוד במספר תנאים: ראשית, לוודא שהבחינה האמריקאית לא החלה, שכן משהחלה הבחינה האמריקאית, אי אפשר להיכנס למסלול הבחינה המזורז (וגם אין טעם, כי הבחינה כבר החלה). כמו כן עליו לוודא שלפחות תביעה אחת שקובלה בישראל, נמצאת בבקשה האמריקאית לפטנט. ולבסוף, עליו לתרגם את כל היסטוריית ההתדיינות עם הבוחן הישראלי.

הפיילוט עם משרד הפטנטים האמריקאי שנערך במשך שנה הסתיים ביולי 2012. הוא לא זכה לפופולריות גדולה בישראל, בעיקר עקב סימני השאלה, חוסר הבהירות, וחוסר הבטחון שהפרויקט ימשיך גם הלאה. ברם, עתה, משמסלול ה- PPH הפך להליך של קבע, המשרדים לעריכת פטנטים יקדישו לו יותר מחשבה, וינצלו אותו לטובת לקוחותיהם.

 

קישוריות:

קרא עוד  

UTILITY MODEL

מהו Utility Model, מה ההבדל בין פטנט ל- Utility model, היכן ניתן לרשום Utility Model. המאמר בשפה העברית. רישום Utility Model. עלות רישום Utility Model. זמן רישום Utility Model.

UTILITY MODEL


מהו Utility Model?

למעשה ההגדרה של Utility Model די דומה להגדרה של פטנט, אבל ההגדרה משתנה ממדינה למדינה. מה טעם מצאו אם כן רשויות הפטנטים להגדיר צורת קניין רוחני כמו Utility Model?

ובכן, הטעם לכך הוא שממציאים פרטיים וחברות קטנות אינם מעסיקים מחלקת פיתוח גדולה, ולכן מטבע הדברים ההמצאות שלהם אינן בעלות התקדמות המצאתית כפי שניתן לצפות ממכון מחקר. על מנת להקל על אותם ממציאים וחברות קטנות בהגנה על ההמצאות שלהם, רשויות הפטנטים במדינות מסוימות החליטו להציע לממציאים מסלול יותר נוח ופחות יקר, ה- Utility Model.

למרות הדמיון לפטנט, ההגדרה הבסיסית של Utility Model יכולה להשתנות ממדינה למדינה. 

ההבדלים העיקריים בין פטנט ל- Utility Model הם:

הקריטריונים לקבלת Utility Model הם פחות מחמירים מאשר לקבלת פטנט. בעוד שדרישת החידוש חייבת להתקיים בהמצאה על מנת שתהיה ראויה לקבל Utility Model, הרי שדרישת ההתקדמות ההמצאתית הינה פחות קריטית, או לא קיימת כלל. לצורך השוואה, בפטנט צריכים להתקיים גם חידוש וגם התקדמות המצאתית לעומת הידע הקודם. לכן Utility Model נחשב לעיתים ל"פטנט נחות" ("petty patent"), או "פטנט חידוש" ("innovation patent").

  • זמן ההגנה של Utility Model קטן יותר מאשר של פטנט, בדרך כלל בין 7-10 שנים (תלוי במדינה), בלי האפשרות להאריך את משך התוקף.
  • התהליך לקבלת Utility Model  פשוט, ולוקח בדרך כלל עד כחצי שנה. לעומת זאת הליך קבלת פטנט לוקח בדרך כלל מספר שנים.
  • בארצות מסוימות Utility Model  יכול להיות רק בתחומים מסוימים של טכנולוגיה.
  • העלות של רישום Utility Model נמוכה משמעותית ביחס לעלות רישום פטנט.

ניתן להסתמך על בקשה ל- Utility Model לצורך דין קדימה. כמו כן, Utility Model יכול לבקש דין קדימה מבקשה לפטנט.

אפשר להגיש בקשה ל- Utility Model כשלב הלאומי של בקשת פטנט בינלאומית (PCT).


להלן רשימת המדינות שמעניקות Utility Model :

 Albania, Angola, Argentina, ARIPO, Armenia, Aruba, Australia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Belize, Brazil, Bolivia, Bulgaria, Chile, China (including Hong Kong and Macau), Colombia, Costa Rica, Czech Republic, Denmark, Ecuador, Estonia, Ethiopia, Finland, France, Georgia, Germany, Greece, Guatemala, Honduras, Hungary, Indonesia, Ireland, Italy, Japan, Kazakhstan, Kuwait, Kyrgyzstan, Laos, Malaysia, Mexico, OAPI, Peru, Philippines, Poland, Portugal, Republic of Korea, Republic of Moldova, Russian Federation, Slovakia, Spain, Taiwan, Tajikistan, Trinidad & Tobago, Turkey, Ukraine, Uruguay and Uzbekistan.

כפי שרואים, המדינות החשובות מבחינה כלכלית הן סין, צרפת, גרמניה, איטליה, טאיוואן יפן, והפדרציה הרוסית.


ארה"ב וישראל אינן מעניקות Utility Model.


האם זה כדאי?

מצד אחד, המחיר הזול יחסית (בהשוואה לפטנט) וההליך הפשוט, מאוד מפתה. אולם מצד שני בקשות ל- Utility Model לא עוברות בחינה מדוקדקת על ידי רשויות פטנטים, ולכן הן "חלשות". כלומר, העובדה שהבקשה לא נבחנה על ידי רשויות הפטנטים של אותה מדינה מעלה סימני שאלה בקשר ליכולתו של ה- Utility Model לעמוד בהליך משפטי.

לפיכך, כדאי לעשות מאמצים לקבל פטנט מקביל על ההמצאה לפחות במדינה אחת "חשובה", כלומר, לרשות הפטנטים שלה יש מוניטין.

חסרון נוסף הוא שה- Utility Model אינו הליך קביל בכל המדינות.


גרמניה

לגבי  Utility Model בגרמניה, הוא תקף למשך 10 שנים מיום הגשת הבקשה, בתנאי שמשלמים דמי חידוש עבור התקופה שאחר 3 שנים, 6 שנים, ו- 8 שנים מתאריך הבקשה, בסכומים הנעים בין 370 יורו ל- 690 יורו. כמו כן יש לשים לב שלא ניתן לקבל Utility Model עבור תביעות שיטה.

קרא עוד