אדיסון עורכי פטנטים | מאמרים

חוק סימני מסחר - דברים שכדאי לדעת

חוק סימני המסחר, הידוע גם בשם "פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972", עוסק בכל הקשור למעמדם המשפטי של סימני מסחר, דרכי רישומם, זכויות המוענקות לבעליהם, סנקציות כנגד מפירי החוק, ועוד.

אודות חוק סימני המסחר

חוק סימני המסחר, הידוע גם בשם "פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972", עוסק בכל הקשור למעמדם המשפטי של סימני מסחר, דרכי רישומם, זכויות המוענקות לבעליהם, סנקציות כנגד מפירי החוק, ועוד.

הגדרות של סימני מסחר

כאמור, חוק סימני מסחר מביא הגדרות הנוגעות למהותם של הסימנים. על פי הפקודה, "סימן" יכול להיות מילים, ספרות, אותיות, אותות, דמויות וכן צירופים שונים של אלו בדו או בתלת מימד, ואילו "סימן מסחר" הוא סימן המשמש או אמור לשמש בעתיד לענייני טובין שאנשים סוחרים או משתמשים בהם. במילים אחרות, סימן מסחר הוא סימן שמעורר אסוציאציה אצל המשתמש עם מוצר או שירות. האסוציאציה לא נוצרת ביום אחד. לפעמים היא נוצרת בעקבות מסעי פרסום, ולפעמים בעקבות חשיפה של הציבור למוצר או שירות במשך שנים. בנוסף, "סימן מסחר רשום" הוא סימן שרשום בפנקס סימני המסחר. החוק גם מגדיר "סימן מסחר מוכר היטב" כסימן שמכירים אותו היטב בארץ. לפי החוק, על מנת לקבוע אם מדובר בסימן מוכר היטב לוקחים בחשבון את היכרותו של הקהל הרלוונטי עם המוצר, ואת השפעתם של מאמצי השיווק שהסימן הינו חלק מהם.

חוק סימני מסחר

אילו זכויות מקבל בעל סימן מסחר

חוק סימני המסחר מפרט את הזכויות השונות של בעלי סימנים אלו. כך לדוגמא, במידה שהסימן בעל רישום תקף יש לבעליו הזכות הייחודית לשימוש ייחודי בו על הטובין הרלוונטיים. ואולם, במידה ונוצר מצב של סימני מסחר זהים או דומים מאוד בבעלות מספר בני אדם, ועל אותם הטובין, הרי שהזכויות שלהם לא יהיו ייחודיות זה כלפי זה, אלא רק זכויות כלפי שאר הציבור. כמו כן, סימן מסחר מוכר היטב (אף אם אינו סימן רשום) מזכה גם הוא את הבעלים בשימוש ייחודי לגבי אותם הטובין שבגינם הוא מוכר בארץ, או טובין מאותה קטגוריה. מאידך, אם הסימן המוכר היטב גם רשום, ניתן לקבל זכות לשימוש ייחודי אף בטובין שאינם מאותה קטגוריה, תחת תנאים מסוימים.


הגנות וענישה

חוק סימני מסחר מפרט שורה של הגנות העומדות לימין בעלי סימנים מסחר. לדוגמא, בעל סימן מוכר היטב או סימן מסחר רשום, יכול להגיש תובענה בגין הפרת זכויותיו. במידה ובית המשפט יתרשם מצדקתו, הרי שביכולתו לספק סעדים כגון פיצוי כספי בגין נזקין וכן צו מניעה לשימוש בסימן. אולם אם מדובר בסימן מוכר היטב שאינו רשום ניתן לתבוע צו מניעה בלבד ולא פיצוי כספי. בנוסף, בית המשפט עשוי להורות על העברת בעלות על נכסים ליד התובע, במידה והאחרון מסכים לשלם תמורתם, וניתן אף להורות על השמדה של הנכסים שבהפקתם בוצעה ההפרה. יש לציין כי מלבד התובענה האזרחית, העוברים על הפקודה מבצעים מעשה פלילי העלול להוביל לענישה חמורה, עד שלוש שנות מאסר או קנס בסכום בלתי מבוטל. זה מצביע על החשיבות שמייחס החוק לסימן מסחר.


למידע נוסף ועזרה ברישום סימן מסחר

מעוניינים בסיוע מקצועי ברישום סימני מסחר? אם כן, פנו אל משרד עורכי פטנטים אדיסון עורכי פטנטים בטלפון 074-7042000.

קרא עוד  

סימני מסחר

החוק (ליתר דיוק פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972 ) מגדיר "סימן" כאותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה, ואילו "סימן מסחר" מוגדר כסימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם.

מהו סימן מסחר ועל חיפוש סימן מסחר וחשיבותו

החוק (ליתר דיוק פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972 ) מגדיר "סימן" כאותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה, ואילו "סימן מסחר" מוגדר כסימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם. כלומר, מטרת הסימן היא אסוציאציה בין הסימן הטובין או השירות אליו הוא משויך. סימן מסחר מקנה לבעליו זכויות ייחודיות המאפשרות לעשות בו שימוש על גבי טובין ספציפיים. המשמעות היא שאנשים וגורמים אחרים אינם יכולים לעשות שימוש בסימן זה או הזהה לו, ואם יעשו כן יהיו נתונים לסנקציות שונות ואף לתביעה פלילית וענישה. על כן, לפני שמתחילים להשתמש בסימן מסחר, כדאי לבצע חיפוש של סימן המסחר במאגרים הרלוונטיים, ובהנחה שלא נמצא סימן דומה לגבי הטובין או השירות אליו הוא מיוחס, כדאי ואפילו חשוב לבצע רישום שלו בפנקס סימני המסחר.

כאמור, ישנה חשיבות רבה לבצע את החיפוש ואת הרישום של סימן המסחר, וכאן נכנס משרדנו לתמונה. אנו מלווים את הלקוח לכל אורך הדרך החל בביצוע חיפוש מקדים של סימני מסחר דומים, ועד להכנת הבקשה לרישום והגשתה לרשם סימני המסחר. כמו כן, אנו מבצעים רישום של בקשה לסימן מסחרי במדינות אחרות, מעקב אחר אגרות חידוש ותשלום שלהן ומתן ייעוץ לגבי הפרות. דברים אלו נכונים הן עבור בקשות לסימני מסחר הן בישראל והן בעולם, לרבות התדיינות מול בוחן מטעם רשם סימני המסחר, עד לקבלת סימן רשום.

סימני מסחר

דרכים לחיפוש סימני מסחר

חיפוש סימן מסחר ניתן לבצע באופן עצמאי, אם כי מומלץ בחום להיעזר בשירותי הצוות המיומן והמנוסה של משרדנו. לגבי סימני מסחר ישראליים, אנו בוחנים את מאגר סימני המסחר של ישראל, ובמידת הצורך גם מבצעים חיפוש בתשלום במחלקת סימני מסחר. כאמור, ניתן לחפש ללא תשלום במנוע החיפוש הישראלי הסוקר את מאגר סימני המסחר בארץ. במנוע זה ניתן לאתר סימנים לפי מספריהם הלאומיים או הבינלאומיים, לפי שם או מספר לקוח, או לפי מילים הכלולות בסימן המסחר.

יש לציין כי קיימים גם מאגרים בינלאומיים, המאפשר חיפוש בכל מדינה רלוונטית להם, פחות או יותר לפי אותן קטגוריות חיפוש לרבות המדינות הרלוונטיות עבור המחפש עצמו. למשל, מאגר סימני המסחר של EUIPO, המשרד האירופי לקניין רוחני, הכולל עשרות מיליוני סימני מסחר.

כאמור, במידת הצורך אנו מבצעים חיפוש בתשלום המצריך בקשה מיוחדת. זוהי בקשה לחיפוש סימני מסחר שכבר נרשמו או שהתקבלה בקשה לרישומם, בעלי דמיון או זהות לסימן שכבר קיים בשוק. חיפוש זה נדרש כמובן במקרים של חשש להפרה, וניתן גם לבקש חיפוש עבור כל סימן מסחר הרשום או שהוגשה עבורו בקשה תחת שמו של אדם או גורם מסוים, בו חושדים בהפרה.


למידע נוסף ועזרה ברישום סימן מסחר

מעוניינים בסיוע מקצועי בחיפוש ורישום סימן מסחר? אם כן, פנו אל משרד עורכי פטנטים אדיסון עורכי פטנטים בטלפון 074-7042000.

האינפורמציה המובאת בזאת הינה כללית ולעיתים חסרה, וזאת על מנת להקל על הקורא להתמקד בעיקר. בשום פנים ואופן היא אינה יכולה להחליף ייעוץ מקצועי שבו היועץ מקבל את מלוא הפרטים, העובדות והנסיבות הנוגעות למקרה.


קרא עוד  

פטנטים חדשים

מדי שנה נרשמים ברחבי העולם מיליוני פטנטים, המקנים לבעליהם זכויות על פיתוחים והמצאות טכנולוגיים, אשר יש בהם משום החידוש, השימושיות והתועלת. לעיתים מדובר ביזמים וממצאים "קטנים" ופרטיים ולעיתים בתאגידי ענק...

פטנטים חדשים בעולם ובישראל

מדי שנה נרשמים ברחבי העולם מיליוני פטנטים, המקנים לבעליהם זכויות על פיתוחים והמצאות טכנולוגיים, אשר יש בהם משום החידוש, השימושיות והתועלת. לעיתים מדובר ביזמים וממצאים "קטנים" ופרטיים ולעיתים בתאגידי ענק, לעיתים בפטנטים שכבר עומד מאחוריהם מוצר די מוגמר שבקרבו ייכנס לשוק, ולעיתים ברישום פטנט שנועד בעיקר לצרכי הגנה משפטית, ולא ברור אם המוצר המוחשי יראה אור אי פעם. לפניכם סקירה של שני פטנטים חדשים בעולם ובישראל:

פטנט ישראלי למניעת מוות בעריסה

ישראל ניצבת לאורך שנים במקומות הראשונים בדירוג העולמי של מספר הפטנטים לנפש, אם כי בשנים האחרונות "התדרדרה" מעט לסביבות המקום החמישי. אחת ההמצאות החשובות שזכו לתהודה בשנים האחרונות היא פטנט בשם "המזרן המרחף" שאותו פיתח ד"ר אילן זמיר. כל הורה לילדים קטנים מכיר את הנושא הכאוב של מוות בעריסה, שאמנם אינו נפוץ מאוד אך בהחלט זוכה לפרסומים באמצעי התקשורת. מדובר במצב הנגרם עקב שכיבה של תינוקות על הבטן בעוד הראש שקוע אל תוך המזרן, מה שעלול להוביל לחנק ולמוות, בעיקר בתינוקות עד לגיל שישה חודשים. "המזרן המרחף" הוא למעשה כיסוי מזרן שנועד למנוע את האסון שכן הוא עשוי מבד ייחודי שמאפשר לתינוקות לנשום בכל תנוחה ומצב. כיסוי זה הבנוי בצורה של כוורת עשוי מחוטים שביניהם רווחים, כך שהתינוק אינו צמוד לחלוטין אל המזרן ולכן גם אם ראשו שקוע בו נותר מרווח מספיק לנשימה.

פטנטים חדשים

פטנט של אפל: סלפי קבוצתי ממרחק

מן הצד השני של יזמים פרטיים כמו ד"ר אילן זמיר, עומדים תאגידי ענק כאפל הרושמים כמעט בכל יום פטנטים חדשים – לרוב לצרכי הגנה משפטית. דוגמא מעניינת מהווה הפטנט של אפל, שלמעשה כבר נרשם לפני כשנתיים, וכעת מקבל תהודה בעקבות משבר הקורונה וככל הנראה ייכנס למכשירים חדשים. מדובר באפשרות לצלם סלפי של מספר אנשים, שבכלל אינם נמצאים זה ליד זה או אפילו באותה המדינה. העיקרון עובד על הזמנת אנשים אחרים להשתתפות בתמונה קבוצתית, ואילו התוכנה שיושבת על מכשיר האייפון או האייפד, תיקח את תמונותיהם ותערוך אותם לכדי תמונה משותפת. למה הדבר טוב? אפשר להזמין למשל בני משפחה שגרים בחו"ל לתמונה בצוותא, חברים המתגוררים במדינה זרה, שותפים עסקיים שמקיימים עימם שיחת וועידה, וכן הלאה. התהודה לה זוכה הפטנט בתקופת הקורונה מתחברת אל כל המגמה של עבודה מרחוק, פגישות מרחוק וריחוק חברתי בכלל, ועכשיו ניתן גם לצלם סלפי קבוצתי כזה.


ליווי מקצועי ברישום פטנטים

זו הייתה סקירה קצרה של שני פטנטים חדשים בעולם, המעוררים עניין ובהחלט עשויים לתרום לחיינו – בין אם מבחינה בריאות ולצרכים חברתיים ועסקיים. אדיסון עורכי פטנטים מתמחה בעריכת ורישום פטנטים, סימני מסחר ומדגמים, ובייצוג משפטי בענייני קניין רוחני. מעוניינים בסיוע מקצועי לרישום פטנטים חדשים? אם כן, פנו אל משרד עורכי פטנטים אדיסון בע"מ בטלפון 074-7042000.

קרא עוד  

פטנטים מגניבים

הראש היצירתי של יושבי תבל תמיד מפתיע, מחדש והופך את החיים ליותר מהנים, יעילים, בטוחים, בריאים ונעימים. למעשה, אין תחום שבו לא יוצאים מדי שנה פטנטים חדשים...

פטנטים מגניבים ומדליקים

הראש היצירתי של יושבי תבל תמיד מפתיע, מחדש והופך את החיים ליותר מהנים, יעילים, בטוחים, בריאים ונעימים. למעשה, אין תחום שבו לא יוצאים מדי שנה פטנטים חדשים, ורק בישראל נרשמים אלפים כאלו על ידי ממציאים פרטיים וחברות – המעוניינים לזכות בהגנה על ההמצאה ולהפיק ממנה רווחים. במאמר הבא נסקור כמה פטנטים מגניבים ומדליקים מהשנים האחרונות.

לחובבי הקמפינג: פטנט מדליק מנורה

אין ספק שתחום האנרגיה בוער בשנים האחרונות, ובכל עת מוכנסים חידושים בהפקת האנרגיה הירוקה בדגש על שמש ורוח, אך גם מים ומחצבים שונים. אחד התחומים הבולטים הוא כמובן הלוחות הסולאריים, הממירים את קרינת השמש לחשמל, כאשר בכל עת משופרים הלוחות ומוגברת הניצולת של יחידותיהם. הטכנולוגיה גם משמשת בפריטים רבים המוצעים לציבור הרחב, החל בביגוד סולארי (כן, ביגוד שמייצר חשמל – למשל להטענת אייפון), ועד לתיקים סולאריים.

הפטנט שאנו מדברים עליו הוא שימוש ביריעות סולאריות גמישות עבור אוהלים. כל חובבי הקמפינג בוודאי מכירים את הקושי בהארת האוהל וסביבתו בלילה, בעודם תלויים בסוללות. האוהל הסולארי מגיע עם קולט חיצוני לא גדול, כעשרים על עשרים ס"מ, וכן עם מנורה פנימית. כל שהפאנל הקטן הזה צריך הוא כחמש שעות של חשיפה לשמש במהלך היום, המאפשרות לו להפעיל את המנורה שבאוהל לשלוש שעות בלילה, וגם ניתן להטעין עימו סוללות. אגב, בתחום זה ישנם פיתוחים מרשימים אף יותר, החל באוהל סולארי שיכול להפעיל מיזוג פנימי, ועד לחממה חקלאית שיריעותיה סולאריות ומספקות לה את כל החשמל הנחוץ.

פטנטים מגניבים

פטנט מדליק פחמים

הישראלים חובבים מנגל, כידוע, ולחלקם אולי לא מפריע לעמול בחום על הדלקת האש עם מדליק הפחמים הכימי, הנפנוף וההמתנה הארוכה. אבל למי שמעוניין בהדלקה מהירה וקלה, בלי חומרים סינתטיים ובלי נפנופים, ימצא עניין בפטנט השוודי שמדליק פחמים בלחיצת כפתור. מדובר במבער העובד על חשמל ומייצר חום עז באמצעות אוויר חם. כאשר מקרבים את המבער אל הפחמים תוך דקה בלבד מתקבלת הצתה, בלי מאמץ, בנוחות רבה, ובלי להזיע כל כך בחום הישראלי.


מצע מציאות רבודה: פטנט מגניב לילדים

הפטנט האחרון שנסקור קשור למצעים. מדובר המצעים המיועדים לילדים אשר משלבים טכנולוגיית מציאות רבודה. כך, מי שקונה את המצעים מקבל אפליקציה שבאמצעותה מתחילים לנוע הציורים שעל המצעים, למשל אסטרונאוט שצף בחלל, כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו, ועוד.


ליווי מקצועי ברישום פטנטים

אדיסון עורכי פטנטים מתמחה בעריכת ורישום פטנטים, סימני מסחר ומדגמים, ובייצוג משפטי בענייני קניין רוחני. המעוניינים בסיוע מקצועי לרישום פטנטים מגניבים (או פחות מגניבים...) מוזמנים אל משרד עורכי פטנטים אדיסון בע"מ בטלפון 074-7042000.

קרא עוד