תקציר

המאמר בוחן את השימוש האסטרטגי שעשתה יפן במערכת הפטנטים שלה לצורך קידום תעשייה, חדשנות והשפעה בינלאומית, ומציע לישראל לאמץ גישה דומה לנוכח אתגרים גיאו־פוליטיים וכלכליים. במסגרת זו, מוצעת הנהגת מסלול יוטיליטי מודל (Utility Model) בישראל, ככלי משלים לפטנט רגיל, שיאפשר הגנה גמישה ונגישה יותר על המצאות טכנולוגיות. המאמר מציע תשתית רעיונית למדיניות ציבורית חדשה בתחום הקניין הרוחני.


מבוא

פטנטים נתפסים לרוב ככלי משפטי להגנה על המצאות טכנולוגיות, אך במדינות מסוימות—ובראשן יפן—הם מהווים חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה הלאומית לקידום תעשייה, חדשנות והשפעה גלובלית. בישראל, מערכת הפטנטים פועלת בעיקר ברמה הפרטית, ללא מדיניות ממשלתית סדורה שממנפת את הפוטנציאל האסטרטגי של קניין רוחני. מטרת מאמר זה היא להציג את המודל היפני, לנתח את הרלוונטיות שלו לישראל, ולהציע כלי יישומי—היוטיליטי מודל—שיכול להרחיב את ההגנה המשפטית ולהנגיש אותה למגזרים רחבים יותר.


המודל היפני: פטנטים ככלי מדיני ותעשייתי

החל משנות ה־80, יפן פיתחה מדיניות פטנטים אקטיבית שנועדה לחזק את התעשייה המקומית ולהבטיח יתרון טכנולוגי. בין המאפיינים המרכזיים של מדיניות זו:

  • תמרוץ ממשלתי לרישום פטנטים: המדינה העניקה סובסידיות והטבות מס לחברות שהשקיעו במחקר ופיתוח ורשמו פטנטים.
  • שיתוף פעולה בין אקדמיה לתעשייה: מוסדות מחקר פעלו בשיתוף פעולה עם חברות מסחריות לרישום פטנטים משותפים.
  • הגנה על ידע תעשייתי: מערכת הפטנטים סייעה למנוע זליגת טכנולוגיה לחו"ל, במיוחד בתחומים רגישים.
  • השפעה על תקינה בינלאומית: באמצעות רישום פטנטים בתחומים מתקדמים, יפן הצליחה לקבוע סטנדרטים טכנולוגיים גלובליים.
  • הצפת מערכת הפטנטים ככלי אסטרטגי: המדיניות היפנית לעידוד אזרחים וחברות לרשום פטנטים לא שימשה רק להגנה על מוצרים וטכנולוגיות מקומיות, אלא גם יצרה אפקט גלובלי משמעותי. פרסום נרחב של רעיונות—בין אם במסגרת מערכת הפטנטים ובין אם באמצעים אחרים—מונע את האפשרות לרשום פטנט עליהם במדינות אחרות, שכן רעיון שפורסם נחשב לידע קודם (prior art) שאינו עומד בתנאי החדשנות הנדרשים לפטנט. כתוצאה מכך, יפן יצרה רשת צפופה של ידע רשום, שהקשתה על גורמים בינלאומיים לרשום פטנטים בתחומים רבים. ההגיון אומר שכדאי שלא להגיש בקשה לפטנט ביפן, בשל הסבירות הגבוהה לקיומו של ידע קודם מקומי כמעט בכל תחום. מצב זה לא רק הקשה על קבלת פטנט ביפן עצמה, אלא גם הפחית את הסיכוי לקבל פטנט במדינות אחרות, בשל החשש שהמידע כבר פורסם במערכת היפנית. בכך הפכה יפן את מערכת הפטנטים שלה לכלי הגנה אקטיבי, אך גם לחסם אסטרטגי בפני תחרות טכנולוגית זרה. הגישה היפנית מדגימה כיצד מדינה יכולה להפוך את הפטנט לכלי רב־שימושי: משפטי, כלכלי, מדיני ותעשייתי.

ישראל: אתגרים והזדמנויות

ישראל ניצבת כיום בפני אתגרים גיאו־פוליטיים, לרבות סנקציות, מגבלות סחר ובידוד טכנולוגי. במציאות זו, יש מקום לחשיבה מחודשת על תפקיד הפטנטים ככלי להגנה על אינטרסים לאומיים. בין ההזדמנויות האפשריות:

ישראל נחשבת ל"אומת הסטארט אפ". כלומר ישראל היא מדינה עתירת טכנולוגיה. הווה אומר שהיא מייצרת חידושים טכנולוגיים במידה גבוהה יותר מכל העולם. ברם, העולם מטיל חרמות על ישראל, ומנסה לבודד אותה מכל היבט שהוא, כולל חידושים טכנולוגיים. הוא מסרב לקנות מישראל את המוצרים עתירי הטכנולוגיה שלה, וגם מסרב למכור לה מוצרים כאלה. 

אחד התחומים שבהם לישראל שמורה זכות פעולה בלתי ניתנת לשלילה, גם במצבים של מתיחות מדינית או בידוד בינלאומי, הוא תחום הקניין הרוחני—ובפרט רישום פטנטים. אמנת פאריס להגנה על קניין תעשייתי, שעליה חתומות כמעט כל מדינות העולם, ובכללן ישראל, קובעת כי יש להעניק יחס שווה לבקשות המוגשות על ידי נתינים זרים, כאילו היו נתינים מקומיים. עקרון זה של אי־הפליה מבטיח כי מדינות אינן רשאיות להפלות לרעה מבקשי פטנט ישראלים, גם אם היחסים הדיפלומטיים ביניהן לוקים בחסר.
במילים אחרות, ישראל נהנית ממעמד משפטי בינלאומי המאפשר לה להגיש בקשות לפטנט במדינות זרות, תוך דרישה ליחס שוויוני ומכובד, ללא קשר למצב הגיאו־פוליטי. עובדה זו מעניקה לישראל יכולת להשפיע על התנהלות הקניין הרוחני בזירה הבינלאומית, גם כאשר ערוצי השפעה אחרים חסומים. בכך הופך הקניין הרוחני—ובפרט הפטנט—לכלי אסטרטגי שבאמצעותו ניתן להתמודד עם ניסיונות ליצירת בידוד טכנולוגי או כלכלי, ולהגן על האינטרסים הלאומיים של המדינה.


מה ישראל יכולה לעשות

ישראל, כמדינה עתירת חדשנות, טרם מיצתה את הפוטנציאל הגלום בשימוש מושכל במערכת הפטנטים לצרכים לאומיים. לנוכח אתגרים גיאו־פוליטיים, מגבלות סחר וסכנת בידוד טכנולוגי, עולה הצורך הדחוף בהגדרה מחודשת של תפקיד הפטנט ככלי מדיני, כלכלי וביטחוני. להלן מספר צעדים ישימים שישראל יכולה לנקוט בהם לצורך מימוש אסטרטגיה זו:

  • הגנה על המצאות בתחומים רגישים: ביטחון, סייבר, אנרגיה, ביוטכנולוגיה.
  • שיפור יכולת המיקוח הבינלאומית: פטנטים יכולים לשמש כנכסים אסטרטגיים במשא ומתן.
  • עידוד יזמות מקומית: תמיכה ממשלתית בהגשת פטנטים תעודד חדשנות בפריפריה ובאקדמיה.
  • תפקיד רשות החדשנות: גוף מתכלל שיבחן בקשות לתמיכה בהתאם לצרכי המדינה, יקצה תקציבים, ויתעדף תחומים אסטרטגיים.

צעדים אלו אינם רק בגדר המלצה טכנית, אלא מהווים תשתית למדיניות חדשנות לאומית. בהיעדר מדיניות פטנטים סדורה, ישראל עלולה להחמיץ הזדמנויות אסטרטגיות בתחום הקניין הרוחני, ולפגוע ביכולתה לבסס עצמאות טכנולוגית ותעשייתית. שילוב בין תמיכה ממשלתית, תעדוף תחומים רגישים, והקמת מנגנון מתכלל—כגון רשות החדשנות—יכול להבטיח ניצול מיטבי של מערכת הפטנטים לטובת האינטרס הלאומי. מדובר במהלך חיוני, במיוחד בתקופה שבה ידע טכנולוגי הוא לא רק מנוע לצמיחה, אלא גם אמצעי להגנה, השפעה ועמידה איתנה מול אתגרי העתיד. 


Utility Model: כלי משלים לפטנט רגיל

היוטיליטי מודל, הנהוג במדינות רבות, הוא מסלול רישום גמיש ונגיש יותר מהפטנט המסורתי. 

מהו יוטיליטי מודל:  

לפי המקובל בעולם, יוטיליט מודל מאפשר:

  • רישום ללא בחינה מיידית: ההמצאה נרשמת ומתפרסמת, אך נבחנת רק לפי דרישת בעל הזכות.
  • הגנה רטרואקטיבית: במקרה של הפרה, ניתן לבקש בחינה, ואם מתקבל פטנט—ניתן לתבוע בגין הפרות שהחלו מרגע הפרסום.
  • עלות נמוכה ותהליך מהיר: מתאים ליזמים, סטארט-אפים וחברות קטנות.
  • תחומי יישום: שיפורים הנדסיים, עיצובים פונקציונליים, פתרונות טכנולוגיים פשוטים.

או במילים אחרות, בעל ההמצאה מגיש בקשה לפטנט. היא מקבלת תאריך בכורה, ובשלב מסוים, בדרך כלל כעבור 18 חודשים, היא מפורסמת ברבים. אלא שבניגוד לבקשה רגילה היא אינה נבחנת. הבקשה לפטנט תבחן רק לאחר שבעל הבקשה יבקש זאת, וזה יקרה אם נראה לו שיש מי שמפר את הפטנט, לכשיתקבל. ואם יתקבל פטנט, ויקבע שהפטנט אכן הופר, משך ההפרה יהיה מיום שהוא פורסם ברבים, כלומר הזמן לחישוב הפיצויים הינו מיום הפרסום.

כפי שידוע להרבה בעלי בקשות לפטנט, לא תמיד הם זוכים לטובת הנאה כלשהי למרות שעברו את כל המסלול לקבלת פטנט. היוטיליטי מודל יאפשר לנצל את הפטנט רק כאשר לכאורה מפרים אותו. כלומר, הרבה פחות מאמץ והרבה יותר זול. הנהגת מסלול כזה בישראל תאפשר הרחבת ההגנה המשפטית, תמרוץ חדשנות יישומית, והנגשה של קניין רוחני למגזרים שאינם בעלי משאבים לרישום פטנט מלא.


מסקנות והמלצות

המודל היפני מציע לישראל תובנות חשובות באשר לשימוש האסטרטגי בפטנטים. הנהגת מדיניות פטנטים לאומית, בשילוב מסלול יוטיליטי מודל, יכולה לחזק את העצמאות הטכנולוגית של המדינה, להעצים את המגזר היצרני, ולהפוך את הקניין הרוחני לנכס לאומי ולכלי במאבק בקשיים הגיאו-פוליטיים שנוצרו בעקבות המלחמה. מומלץ לקדם חקיקה ייעודית, להטיל על רשות החדשנות את האחריות לתעדוף ולתמיכה, ולשלב את המסלול החדש כחלק ממדיניות החדשנות של ישראל.